Week one & two & 3
Almost been a month

Uge 1

Hej alle sammen, så er jeg landet i Sydney, eller jeg landede i Sydney lørdag aften efter ca 30 timer flyve og vente tid.

I det første fly havde vi ikke TV i nakkestøtterne, så det var 10 timers flyvetid hvor vi måtte underholde hinanden, spise fly mad og sove. Det var ikke den store oplevelse, men vi havde masser af ben plads.

Da vi landte i Bankok havde vi omkring en time til at skifte fly og lige nå at vaske hænder og diverse toilet besøg. Ombord på dette fly havde vi nu TV i nakkestøtterne, vi var alle blevet sat ved et vindue og med en sidekamerat som vi ikke kendte. De fleste spurgte om de havde noget imod at bytte så de kunne komme til at sidde sammen, men jeg tænkte at det kunne være lige meget, eftersom man alligevel ikke snakker så meget sammen når man sover..  Jeg blev sat ved siden af en Australsk mand, i 20’rne som skulle vidre til Brisbane.

Der gik omkring 30 min. Og så sov jeg, efter 10 timers flyvetur på tværs af tids zoner og med masser af forventninger havde jeg ikke sovet meget i det første fly.

Da vi landede i Syd og havde fået vores baggage, mødte vi vores kontaktperson Nick, som skulle køre os til det sted hvor vores ”homestay families” samlede os op.

Nick er utrolig sød og hjælpsom, en rigtig Australier.

Jeg mødte også Despina, min ”host” for første gang lørdag aften, hun er utrolig sød, gentager alt 2-3 gange og siger hele tiden ”you are safe now, you are safe now”. Hun har haft mange andre studerende men alle fra Japan, Kina, Thailand så hun har lidt svært ved at forstå at jeg kan gøre stort set alt selv, og jeg i det hele taget er meget ”idependent”

Men vi skal nok få det til at fungere.

Søndag d. 24/01

I dag var det meningen at jeg skulle havde været på Bondi Beach, men eftersom vejret var koldt, 25 grader og lidt overskyet, syntes Despina hellere at vi skulle tage til Westfield – et shoppingcenter der ligger lige ved siden af Parramatta station hvor vi bor 5 min. Fra hvis jeg går alene, hun går ikke så hurtigt.
Hun har afbleget hår, er lettere overvægtig, er ikke den store fashionista.. Men utrolig hjælpsom.

Jeg startede dagen med at skulle spise brunch hos Yiayia – hvilket betyder bedstemor på græsk, ja jeg skulle altså over til Despinas mor og far for at spise brunch. Det smagte udmærket men mor jeg foretrækker nu din mad indtil vidre.

Jeg blev også medlem af biblioteket i dag så jeg kan låne bøger og bruge deres internet – for free. Hvilket er en stor fordel eftersom Despinas internet ikke er trådløst men går via hendes tlf.

Hendes veninde Persey kom ned og sagde hej, hun er 30 år gammel og utrolig sød, hun er den første som jeg har hørt bruge ordet ”mate” mere end 10 gange på 2 timer. – hun er ved at flytte til USA.

Jetlagget har ikke været så slemt, stod jo op ved en 11 tiden og gik iseng igen ved en 22 tiden. INGEN middagslur som vi tog I Melbourne sidst.

Mandag d. 25/01

Despina lod mig sove igennem igen i dag, kl 10:30 også spiste vi morgenmad og tog i en gratis bus ”the Loop” til ”the Leages Club” hvor der er svømmebassiner osv. Men man skal åbenbart være 18 for at bruge dem.
i ”the Leages Club” mødte vi en ældre dame: Beth Soullivan hun er gammel Australsk pro’ svømmer.
Hun skulle hen og spille Bango – der skal man også være over 18 men det tror jeg ikke bliver noget problem da de alle var 70+.

Kl 14:30 skulle jeg være på Granville TAFE, for at få informationer om forskellige ting, men da Despina er forvirret på et højere plan kom vi fem minutter forsent, hvilket irriterer mig da det var første dag, men Nick og Sarah tog det meget pænt og sagde Despina altid kommer forsent, men når jeg fremover selv skal tage tog, bus eller gå kan jeg næsten selv styre hvor meget før eller senere jeg kommer.. Helst før.

Efterfølgende var der nogen der tog på Bondi, men da jeg manglede et simkort tog jeg med nogle af pigerne til Westfield, jeg har købt mit simkort hos ”virgin Blue” som resten af klassen.

Nu ligger jeg bare på sengen, og prøver på at få internet, men da mange er så kloge at låse deres netværk, er det ikke så let endda.

I morgen er det Australia Day, og jeg skal ind til Sydney med Despina og en af hendes veninder, vi skal se forskellige ting som der kun er der den 26/01. Senere skal vi tilbage til Parramatta hvor vi skal se fyrværkeri og sådan lidt forskelligt.

På torsdag skal jeg på posthuset og købe et ”callingcard” men eftersom at det er national helligdag i morgen og jeg skal til Sydney Downtown på onsdag sammen med klassen, for at se forskellige ting, må det først blive på torsdag.

Tirsdag d 26/01

AUSTRALIA AUSTRALIA!

Jeg må sige at de ved hvad national følelse er, stortset alle havde noget på der symboliserede australien, ja selv jeg havde købt tattoo’s til at sætte på, så jeg havde tattoveringer på skulderen, kinderne osv. Med det australske flag selvfølgelig.
Vejret var fantastiksk, 36 grader højt solskin, ja det var super. Inde i byen var der en let brise og det føltes skønt.

Maria, Despina og jeg tog toget ind til byen ved en 9 tiden, gik rundt og kiggede ved habour bridge hvor færgerne skulle have noget race af en art. Vi spiste frokost på en pandekage restaurant tæt ved oxford street. Jeg fik the Devils Delight som bestod af: chokolade pandekager, med chokolade is og chokolade sovs samt friske røde jordbær. Det smagte herligt, men når man er over halvvejs med al den chokolade og det er over 30 grader? Ja så bliver det en smule for meget. Godt jeg ikke også havde bestilt en hot chocolate til det, men bare et glas appelsin juice! - men godt det smagte det.

Så gik vi videre, der var en udstilling med gamle biler som var blevet brugt rundt om i NSW. Jeg ville gerne have brugt noget mere tid der, men udstillingen fyldte næsten tre gader, hvilket i Aussie er pænt meget. Så fik set massere af biler.

Vi tog også på The Mint, og til st. Mary’s Cathedral, det var rigtig spændende, og den kirke er utrolig smuk. Despina og Maria havde aldrig været der, men jeg mindes at mor far og jeg var der inde sidst, men jeg er ikke 100% sikker.

Senere tog vi til Parramatta park, selv om jeg nu hellere ville havde været i Sydney hele dagen, men Despina synes ikke det var sikkert, det var for risikabelt. Så vi tog tilbage til Parramatta for at se fyrværkeriet og spise BBQ pork.

Onsdag d 27/01

I dag mødtes hele klassen, eller næsten hele klassen der var 6 personer der sov over sig, ved circular Quey kl 11, for at gå over til Sydney opera house til en privat guidet rundtur, vores guide havde  boet et år som udveklingsstudent i  Danmark og talte ret godt dansk, bedre end Henrik, men der skal jo heller ikke så meget til.

Efterfølgende gav Leif Haar eller Niels Brock frokost på Mirrabella, som er placeret ret så centralt.

Derefter var vi en gruppe som tog på Oxford street for at shoppe lidt, men der er flere fettish og adults shops og bøsse bare end tøjbutikker, så drengene gik rundt og var konstant røde i hovederne. Der efter tog vi til Queen Victoria Building, hvor vi gik på starbucks – det er halv pris i forhold til der hjemme – efterfølgende tog vi hjem.

Torsdag d 28/01

Jeg så den første Ducati i dag på vej til stationen som kun ligger 5 gang fra lejligheden. En rød 749.

Jeg skulle være på skolen kl 10 men hele klassen havde forstået den besked som vi havde fået som om at vi skulle være der 8.30 – det er den tid vi skal møde til alle andre torsdage undtagen i dag. Vejret er ret fugtigt så vi sad udenfor og hyggede os til den var 9.30 og så kom Nick – vores kontakt person ned og sagde at vi da bare startede lidt før. Vi fik massere af information om skolen og en rundtur samt skolens inspektør præsenterede sig selv og andre personer som har en hvis status. Meget uformelt. Kl 11 30 fik vi sodavand og weinerbrød.

Kl. 1300 fik vi fri hvor efter en del af pigerne tog i Westfield centeret for at få vokset ben, maver, læber og øjenbryn.  Jeg fik kun vokset benene, og det var da også smerte nok for en dag. – hvis man har en ting for smerte? Så få vokset jeres ben og jeg tror også at en brazillian skulle være meget smertefuld.

Ved en 19 tiden tog jeg over til Yaiyai’s for at spise aftensmad, - Despina kan ikke lave mad det gør hendes mor stadigvæk. I dag fik jeg pølser, hjemmelavet pommes frittes og græsk salat.
Jeg har også været i kontakt med Allan i dag, mors fætter, jeg skal mødes med ham og resten af familien d. 6 febuar.  Hvilket jeg glæder mig meget til.

Ved en 22 tiden var vi et par stykker der tog på en pub/ cafe der hedder Roxy’s. det er en gammel biograf og er 10 min væk fra lejligheden på gåben.

Uge 2

Fredag d. 29/01

I dag har vejret været rigtig godt, så vi hang bare rundt i byen (parramatta) vi lavede ikke noget specielt, jeg fik skrevet lidt på en opgave til en af lærene der hjemme.

lørdag d. 30/01

I dag tog vi til merrylands hvilket er lidt ligesom Parramatta – en forstads/ provins by. Vi tog derhen (Despina og jeg) for at købe nogle forskellige ting på apoteket. Der er også et større shopping center der, som er helt nyt, det er dog mere for de lokale, så priserne er også billigere. Udenfor er der også mange små special butikker. På en af sidegaderne lå der en skobutik som havde udsalg.. så jeg fik købt et par sorte stiletter der minder om nogle gladiator sko. For kun 20 dollars.

Da jeg kom hjem tog jeg i den lokale pool for at svømme lidt, det blev ikke til så meget men lidt har også ret. Jeg mødte en der hed Patrick han er livreder her i den lokale pool. Eftersom far og jeg tit har talt om at jeg skal på en eller anden måde blive livredder hvis jeg tager et sabat år til Oz, så jeg spurgte ham om hvordan man kunne blive livreder, man skal tage to kurser af en uge hver og hvis man vil være ude ved/ på strandende skal man også tage et kursus i den lokale surf klub.
Efterfølgende talte vi sammen om alt muligt andet, utroligt hyggeligt.

Senere tog vi hjem til Yaiyai for at spise aftensmad og Despina’s svigerinde Ann var der, hun er utrolig sød. Hun inviterede mig til noget bbq og på stranden på søndag d. 7 febuar. På Balmoral beach som er en af de private strande i den finere ende af Sydney så vidt jeg har fået avide.

Søndag d 31/01

Da jeg gik i bad i dag så jeg at jeg havde fået et rundt brunt mærke på ryggen – efter at havde været ude og svømme i poolen..

I dag tog jeg på biblioteket igen for at skrive opgave – selvom det lyder som om vi har fri skal vi lave en del lektier til de lære der sidder i Danmark.  Men det er nu ikke så slemt at sidde i nogle og 20 grader for at skrive engelsk stil.

Til aftensmad hos Yaiyai fik vi fish n’ chips det smagte faktsik meget godt. Om aftenen så vi tennis på tv og fik vores horoskop læst højt i radioen. De har nogle sjove måder at gøre ting på her down under..

-           Jeg er endnu ikke stødt på Vegemite

Mandag d 1/02

I dag startede vi sådan rigtigt i skole, jeg havde matematik i de 3 første timer, men da jeg afslutede matematik sidste år skulle jeg ikke have det, men Josephine og jeg havde tænkt at vi muligvis ville få noge praktiske informationer om morgenen, det gjorde vi ikke så vi tog til Westfield shopping center for at kigge på tøj og sko. (efter at havde fået lov af Nick vores kontakt person) – Jeg købte en marine blå nederdel til 20 dollars (100 dkk). Og til frokost spiste vi i ’the food court’ (mad hjørnet) hvor man kan købe stort set lige hvad man vil også sætte sig sammen med sine venner selvom de ikke har købt kinesisk. – et koncept der burde komme til DK!
Men jeg fik stegte ris med ’honey chicken og spicey honey chicken’ noget jeg har glædet mig til længe.

Så tog vi tilbage til skolen for at have en times engelsk. Hvilket ikke var alt for svært.

Det var meningen at jeg ville havde taget i poolen igen men det var super varmt så jeg tog hjem til Yaiyai hvor Ann var, og hun havde lavet mango-banan smoothie. Lækkert. Til aften fik jeg ’roasted pork’ som ikke er ligesom fæskesteg for der er utrolig meget fedt på men det smagte fint nok tog dog meget af fedtet af, da jeg bare ikke kunne få det ned. Det var næsten ulækkert.  Der var 10 gange mere fedt på end når man fjerner sværene på det vi får til jul.

Om aftenen gik vi en tur ned ved Parramatta river.

Talte også med Allan i dag han henter mig kl 9.30 på lørdag hvor efter vi kører op /hen/ned?? Til Belinda og resten af familien.

Tirsdag d 02/02 (mors og fars bryllupsdag)

I dag startede skolen med 3 timers fransk har endnu ikke hørt ham tale engelsk min fransklære hvilket er rart, for der hjemme har jeg næsten ikke hørt min fransk lære tale fransk. Derefter spiste vi frokost og så var det 4 timer og 30 min virksomheds økonomi. Det har faktisk ikke været så slemt.

Så tog jeg hjem til lejligheden skiftede tøj også hjem til Yaiyai hvorefter vi kørte over til en club hvor vi fik pizza (meat lovers- vil dog dige at den vi fik på Moreton Island var bedre)

Tillykke til mor og far

Onsdag d 3/02

Efter skole tog jeg hjem, for at tage noget mere tøj på da det regnede helt vildt og så tog jeg over til Yaiyai for at spise aftensmad. Efterfølgende gik vi en tur ned til Parramatta river og tilbage til lejligheden.

Torsdag d. 4/02

Vores skema er blevet lavet om, så i stedet for at få fri kl 19 har vi fri kl 15, hvilket er helt fint med mig. Da vi var færdige med skolen tog jeg i Westfield for at købe noget legetøj til Max og Will – Belindas to drenge. Jeg endte med 2 biler der kan lyse, køre selv og sige lyde – den ene har dog en ’mute button’ hvilket jeg tror Belinda og Grant er glade for. Hehe.
Om aftenen tog hele klassen ud og spiste og fik nogle øl, da Leif – vores rektor, skulle hjem omlørdagen, så han gav øl og mad på Biergarten café, Nick vores kontakt person var der også.

Senere på aftenen, fik Frederik, Lise og jeg lokket Leif med op i baren hvor han gav et shot til os tre samt ham og Nick. Det smagte utrolig dårligt da han havde valgt absint.

Da Leif og Nick tog hjem tog resten af klassen videre i byen, på noget der hedder Roxy’s. de var ved at lukke men var villige til at åbne hvis vi kom et par stykker, vi var ca 30 mennesker. Da kl blev midnat tog vi hjem.

Fredag d 5/02

TILLYKKE SANNE’DRA’MARIE med de 18 år.

I dag mødtes vi alle på town hall kl 12:00 for at tage til Darling habour og sydney Aquarium. Det var utrolig spændende. Efterfølgende spiste vi frokost på en café og mens vi sad der begyndte det at lyne og tordne, lige efter at to fra klassen havde sagt at hvis det skulle regne skulle det regne rigtig meget samt lyne og tordne. Ja tak det gør det så nu.

Da jeg kom hjem ved en 17 tiden tog jeg hjem til Yaiyai hvor hun havde lavet mad.

Senere på aften kom Ann over og spurgte om jeg havde min pc med, for så kunne jeg komme med over til hende og logge på internettet osv.

Det havde jeg ikke så hun kørte mig hjem i lejligheden hvor jeg hentede min pc og kørte mig hjem til hende. Ann lavede tequila sunrise til os også sad vi bare og snakkede mens jeg tjekkede mails osv.

Lørdag d. 6/02

I dag kom Allan – mors fætter – og hentede mig kl 10, hvor efter vi kørte til Gosford hjem til Belinda – Mors kusine- hvor ellers hele familen var der: Belinda, Grant, Max, Will, Jens, Maam, Inger og Allan. Det var utrolig hyggeligt Maam og Belinda havde stået i køkkenet hele dagen og en del om fredagen. Eftersom det regnede rigtig meget, fik vi thai mad- Maam er fra thailand og er jens nye kone – og vi fik weinerbrød og palova australsk frugtkage.

Drengene blev rigtig glade for legetøjet, så mit tip om at noget der larmer atid er godt, fik ret.

Jeg skulle hilse alle i familien.

Uge 3

Søndag d 7/02

Efter et stort uvejr i går og da det stadig regnede tog jeg en ”bludger” altså en dag hvor man laver ingen ting og bare hygger. Så jeg tog på biblioteket for at få ordent dig internet adgang.

Mandag d 8/02

I dag skulle jeg først møde kl 14 og havde fri kl 15 så jeg sov til kl 10 og tog i Parramatta pool, en der var skole stævne, men livredderen sagde at jeg godt måtte gå ind og bare tage et bad, så det gjorde jeg. Og tog efterfølgende direkte i skole.

Efter skole tog jeg i Westfield, for havde fundet et sted hvor de ordner negle (akryl) til 30 dollars, det er 5-15 dollars billigere end de andre steder i centeret. Så jeg fik ordnet mine negle. Så gik jeg op på 5.sal hvor de har food court og der købte jeg honey chicken og fried rice, igen. Også tog jeg hjem og så tv og talte med Despina.

Tirsdag d 9/02

I dag startede vi med 3 timers fransk og så 4½ times virksomheds økonomi (vø). Jeg kan rigtig godt lide fransk, men de her 3 timer var altså utrolig lange, men vi fik da noget ud af det.
Normalt er VØ ikke mit yndlingsfag, det er det stadig ikke, men vores lære gjorde det faktisk spændende. Og jeg føler at jeg har lært mere her end der hjemme.

1.         ting er at de gør det på en anden måde – giver os nogle andre øvelser i stedet for at de bare at står og taler.

2.        2 er at alle de lære vi har i vores business fag har været ude og arbejde i mindst 10 år før de begyndte at være lære, og en stor del af dem er kun lære for at tjene lidt mere, altså de arbejder med det fag de underviser i.

Kl 17.30 fik vi fri og jeg tog i Westfield for at købe et callingcard så jeg kunne ringe til Moar.
Percey var med nede og spise aftensmad hvilket var super hyggeligt, vi taler rigtig godt sammen.
Så da Percey var gået og Despina tog hjem til Yaiyai for at passe hendes far, ringede jeg til mor. Tror hun havde lidt travlt. Heeh.

Onsdag d 10/02

4 timers business case også 3½ times marketing (afsætning). Så marketing er ikke ligefrem mit yndlingsfag der hjemme, for vi lærer abselout ingen ting om marketing mere om vores lærers børn.
Men Chris vores marketing lære her nede, han er bare super, han forstår virkelig at sælge sit fag, alle er vildt interreseret i marketing her nede, han er græker men har 100 % australsk humor. Selv Nick (kontaktperson) sagde at han gerne ville være der i vores marketingstimer.

Når men da vi havde pause tjekkede jeg min mobil og der var en sms fra Allan, han havde en ekstrabillet til AC/DC koncerten den 20/02, da en af hans venner havde meldt afbud, Grant og Belinda skal også med så hvis jeg gerne ville med skulle jeg bare sige til. JA TAK!

Vi fik også en lidt sørgelig besked af Chris; alle lærene skulle strejke i morgen på grund af noget overenskomst halløj. Så vi skulle ikke i skole.
Ergo har vi 4 dages weekend.

Halvdelen af klassen tog den beslutning at tage til Queensland, Gold coast. Men efter at have set vejrudsigten ville jeg hellere blive i Sydney.

Kl 18.00 mødtes 7 af pigerne fra klassen for at fejre Sana’s 17 års fødselsdag, så vi tog på restaurant i Parramatta og så vidre på en café hvor vi hyggede.

Torsdag d. 11/02

Sana, Sadia, Sabina og jeg mødtes på Parramatta kl 10.30 for at tage toget til Central, så til Bondi Junction og videre til Bondi Beach. Det var skønt! vandet var dejligt varmt, vejret bestod af nul skyer, høj solskin dog med blæst, så det var halv farligt at sole sig efter som man ikke kan mærke at man bliver stegt.

Au au au. Solbrændt selvom jeg tog solcreme på og en tunika da jeg troede det ville være en god idé, too late!

Fredag d 12/02

Vejret er dårligt, jeg havde ondt så jeg blev indendøre og så dårlige serier og lavede lektier.

Lørdag d. 13/02

Vejret er stadig dårligt, men kan i det mindste komme lidt på internettet. Har ikke lige så ondt i dag men det er nok først helt ovre i morgen eller på mandag.

Men nu står den på at lave dansk/ historie opgave.